Det där om etik och moral?

Skulle du ta nakenbilder om du fick 20 000 kronor för besväret?

Den frågan fick jag idag på svenskalektionen. Avnittet vi arbetar med just nu är retorik. Tidigare hade andra i klassen fått frågor som "om ett brev har kommit fel, och det är från polismyndigheten och dåligt igenslickat, skulle du läsa det?" och "Du ser ett gäng ungdomar plocka på sig grejer i en butik, vad gör du?" Min fråga fick olika reaktioner bland mina klasskamrater. Att jag inte tyckte utvikning är okej gick hem hos många, men Calle skrattade lite åt mig och frågade varför i hela friden jag inte skulle göra det för 20 000 kronor.
Vad jag inte förstår är varför Calle skrattade åt mitt val... Han skulle inte heller göra ett utvik för tex en tidning för 20 000 kronor.

Helt enkelt, jag har ensamrätt till min kropp. Det är bara jag som ska ha tillgång till mitt kött, blod och hud. Det där låter väldigt groteskt, men så ser jag det. Ingen ska kunna beordra mig att göra saker med min kropp som jag inte accepterar. Jag och min kropp är en enhet och ingen mer än de jag givit tillstånd ska kunna ha någon åsikt om den. Min kropp är 100 % min egen och jag har ensamrätt & absolut egenrätt till att dela ut åtkomsttillstånd angående den.





Kommentarer
Michelle

Sant så sant. Jag hade inte heller vikt ut mig för 20 000 kr . Hade inte ens gjort det för 1 miljon. Så jag håller med dig till 100%

2011-03-01 @ 12:04:10
URL: http://mi-karlsson.blogspot.com
bbypeach<3

Vad med och tävla om länking!

Gissa rätt kändis så är du med och tävlar!

youknow who!!!!

AHAHHAHAHAHAHAHAH!! love calle!! (L)(L)(L)(L)

2011-03-02 @ 16:20:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Erica

och hennes tusen sätt att överleva.

RSS 2.0